I anledning Verdens hjerte- og lungeredningsdag den 16. oktober ønsker vi å minne om viktigheten at din hjertestarter er operativ og tilgjengelig når alvoret inntreffer – det bidrar til å redde liv
Er hjertestarteren din tilgjengelig?
Har du hjertestarter på arbeidsplassen, idrettslaget eller organisasjonen din som ikke er synlig for andre? Her får du en anvisning for hvor enkelt den kan synliggjøres for ambulansepersonell, førstehjelpere og andre respondere når en hjertestans skjer i nærheten av ditt lokale.
Vi anmoder alle våre kunder om å registrere sin hjertestarter(e) i det nasjonale hjertestarterregisteret på 113.no. Hjertestarterregisteret driftes av Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin (NAKOS). Hjertestartere registret i dette registeret vil være synlig for ambulansesentralen, i kartet på 113.no og i appen «Hjelp 113» fra Stiftelsen Norsk luftambulanse.
Dette trenger du for registrering av din hjertestarter
Steg 1: Informasjon om deg som kontaktperson med e-post og telefonnummer.
Steg 2: Informasjon om hjertestarteren – produsent, modell og serienummer.

Steg 3: Informasjon om hjertestarterens komponenter – er batteri og elektroder innenfor utløpsdato?
Steg 4: Legg inn hjertestarterens plassering. Informasjon om ankomst, etasje osv.
Steg 5: Hjertestarterens tilgjengelighet. Har dere døgnåpent, eller åpent kun i ordinær arbeidstid?

Dersom komponenter som batteri eller elektroder er utgått på dato lar den seg ikke registrere i hjertestarterregisteret. Her vises kun operative hjertestartere.
Har du hjertestarter fra Blostrupmoen med serviceavtale sørger vi for at hjertestarteren til enhver tid er operativ. Med jevnlige servicebesøk sørger vi for at batteri og elektroder alltid er innenfor dato – dersom hjertestarteren har en intern feil eller blir tatt i bruk, får du ny.
Velg kurs her