
Arbeidstilsynets krav om førstehjelpsutstyr
Å alltid ha tilgang til det
førstehjelpsutstyret som kreves
gir også trygghet for de ansatte.
Krav fra Arbeidstilsynet
I Norge har vi krav fra Arbeidstilsynet om at alle små og store bedrifter skal ha førstehjelpsutstyr som er tilpasset risikoen på arbeidet som blir utført, størrelse på bedrift, samt antall ansatte.
Det er arbeidsgivers ansvar at disse kravene følges.
Arbeidsgiveren er også ansvarlig for at riktig opplæring og trening blir gitt, at førstehjelpsutstyret alltid er komplett, og at det er godt kjent hvor førstehjelpsutstyret befinner seg.
Hjertestarter i bedriften
Dette sier arbeidstilsynet om hjertestarter i bedriften:
«Om verksemda avgjer å ha ein hjertestartar tilgjengeleg, til dømes på bakgrunn av ei risikovurdering, bør det etablerast rutinar for bruk, vedlikehald og opplæring. Tiltenkte brukarar bør òg ha fått opplæring i grunnleggjande hjarte-lungeredning.»
Hjertestarteren bør registreres i det offentlige hjertestarterregisteret (113.no). Da er den synlig og tilgjengelig for 113-sentralane og i appen Hjelp113.
Våre rådgivere tar gjerne en HMS-befaring og anbefaler riktig førstehjelpsutstyr til bedriftens risiko og størrelse.
Arbeidsgivers ansvar i henhold til krav om førstehjelpsutstyr:
- Anskaffe førstehjelpsutstyr iht. risikoanalyse, antall ansatte og lokasjon.
- Ha rutine for sjekk av førstehjelpsutstyret, slik at det er brukbart til enhver tid og ikke utgått på dato.
- Være sikker på at alle ansatte vet hvor førstehjelpsutstyret befinner seg.
- Sørge for at alle ansatte har fått opplæring og trening på bruk av førstehjelpsutstyr.
- Anskaffe transportabelt førstehjelpsutstyr om bedriften er spredd over større områder.
- Regelmessig opplæring av førstehjelp til personer i bedriften anbefales.
- Arbeidsgiver skal forebygge ulykker og helseskader på arbeidsplassen. Les mer om internkontroll og hvordan man kan lage et HMS-system på Arbeidstilsynets sider her.
Arbeidstilsynets krav til førstehjelpsskrinets innhold:
Dette bør førstehjelpsskrinet/førstehjelpskofferten inneholde ihht Arbeidstilsynets krav:
- Ulike bandasjer, kompresser, sportstape, plaster og sårservietter til behandling av kutt og sår.
- Trekanttørkle (fatle) til avlasting ved brudd.
- Sikkerhetsnåler, saks og pinsett
- Elastisk bind 10 cm x 5 m
- Munn-til-munn-maske (med ventil eller filter)
- Engangshansker
- Øyeskyll og saltvann
- Sårvaskeservietter
- Brannbandasje f.eks. 5 cm x 15 cm
- Kuldepakning
- Kort rettledning i førstehjelp
Våre utstyrsavtaler
Våre utstyrsavtaler innebærer utplassering av førstehjelpsstasjoner/kofferter med påfyll av benyttet materiell og automatisk utbytte av sterilt innhold inkludert i avtalen. Les mer om krav til førstehjelpsutstyr, anbefalt utstyrsliste og internkontroll på Arbeidstilsynet sine sider HER.
Dette inneholder Blostrupmoens førstehjelpskofferter / Førstehjelpsskrin:
- Enkeltmannspakke, 12cm – 3 stk.
- Gasbind, 10 x 450 cm – 2 stk.
- Gasbind, 5 x 450 cm – 2 stk.
- Gasbind, 7,5 x 450 cm – 2 stk.
- Pressblokk – 1 stk.
- Sårstrips – 3 stk.
- Tekstilplaster, 10 x 6 cm – 1 stk.
- Assortert utvalg plaster a 30 stk.
- Stripsplaster a 30 stk.
- Sårkompress, 10 x 10 cm – 4 stk.
- Sårkompress, 10 x 20 cm – 2 stk.
- Sårvask sprayflaske – 1 stk.
- Brannskadebandasjer, 10 x 10 cm – 5 stk.
- Brannskadesalve, 3,5 gr – 10 stk.
- Brannskadesalve flaske, 125 ml – 1 stk.
- Sårrenseservietter – 5 stk.
- Engangshansker – 2 stk.
- Redningsfolie – 1 stk.
- Munn-til-munn-duk – 1 stk.
- Sikkerhetsnål – 12 stk.
- Bandasjetape – 1 stk.
- Trekanttørkle – 1 stk.
- Støttebandasje, 10 x 450 cm – 1 stk.
- Støttebandasje, 5 x 450 cm – 1 stk.
- Støttebandasje, 7,5 x 450 cm – 1 stk.
- Isposer – 3 stk.
- Sterilt øyeskyll, 250 ml – 2 stk.
- PH-nøytralt øyeskyll, 250 ml – 2 stk.
- Øyekompress – 2 stk.
- Saks – 1 stk
- Pinsett
- Sterilt øyeskyll, 250 ml – 2 stk.
- PH-nøytral øyeskyll, 250 ml – 2 stk.
Alle våre førstehjelpskofferter og hjertestartere er utstyrt med en QR-kode. Her kan du se filmer om hvordan man bruker førstehjelpsutstyret og hjertestartere.
Krav til det fysiske arbeidsmiljøet
Arbeidstilsynet setter også krav til det fysiske arbeidsmiljøet.
Forebyggende tiltak skal hindre skader og belastning.
Les mer om Krav til det fysiske arbeidsmiljøet her.
Punkt l i § 10-1. Planlegging og tilrettelegging av arbeidet sier dette:
Det skal være hensiktsmessig førstehjelpsutstyr tilgjengelig på alle steder hvor arbeidsforholdene gjør det nødvendig.
Vi tar gjerne en HMS-befaring og anbefaler riktig førstehjelpsutstyr til virksomheten din.
Ta kontakt med oss for å avtale befaring.
Arbeidstilsynets krav til sikkerhetsblader
Dette sier Arbeidstilsynet om kravene til sikkerhetsblad:
«Det skal finnast råd om førstehjelp i sikkerheitsdatablada:
Arbeidsgivaren skal sørge for at verksemda har eit stoffarkiv med tilhøyrande sikkerheitsdatablad lett tilgjengeleg.
Produsenten eller importøren av helseskadelege stoff skal distribuere sikkerheitsdatablad og infoblad om desse stoffa.»
Forebyggende arbeid er viktig og sikkerhetbladene hjelper bedrifter med å ta den risikoanalysen som er nødvendig for en god beredskapsplan.
Krav til kontroll av førstehjelpsutstyr
I følge arbeidstilsynet så skal arbeidsgiveren sørge for fast rutine som sikrer at innholdet i førstehjelpskofferten alltid er oppdatert og innefor utløpsdato.
Mye av førstehjelpsutstyret ditt går ut på dato, og virker derfor ikke optimalt når du en dag får brukt for det.
Det kan være for eksempel; brannskadesalver, renseservietter, strips hvor limet har tørket inn osv.
Kilder:
Arbeidstilsynet
Publisert av: Ann-Jeanette B. Larsen
