
Serviceavtale på hjertestarter
Hvorfor bør man velge en
hjertestarter med serviceavtale
fra blostrupmoen?
Øk beredskapen på arbeidsplassen
En hjertestarter kan bety forskjellen mellom liv og død ved akutt hjertestans.
Hvert år rammes over 3000 personer i Norge av hjertestans, og forskning viser at sjansen for overlevelse kan være så høy som 70 % dersom HLR (hjerte- og lungeredning) igangsettes umiddelbart og en hjertestarter tas i bruk innen 3 minutter.
Selv om hjertestartere er essensielle for å redde liv, er det viktig at de alltid er i operativ stand. Her kommer en serviceavtale fra Blostrupmoen inn som et sikrere alternativ til å kjøpe en hjertestarter.
Hva innebærer en serviceavtale på hjertestarteren?
Når du inngår en serviceavtale med Blostrupmoen, tar vi fullt ansvar for hjertestarteren som er på utlån fra oss. Dette sikrer at du som bedriftseier slipper å bekymre deg for om utstyret fungerer når det virkelig gjelder. Våre serviceavtaler inkluderer følgende:
Årlig service og kontroll: Vi gjennomfører service og teknisk kontroll av hjertestarteren minimum én gang i året for å sikre at den er i perfekt stand.
Bytte av elektroder og batteri før utløpsdato: Vi holder kontroll på utløpsdatoene for elektroder og batterier, og bytter dem automatisk før de går ut på dato. Dette er inkludert i avtalen, og bidrar til å sikre at hjertestarteren alltid er klar til bruk.
Erstatning etter bruk: Hvis hjertestarteren blir brukt, bytter vi den ut med en ny enhet umiddelbart, og vi tar oss av henting og avlesing av logg for videre overlevering til riktig instans.
Økt trygghet for de ansatte: Ved å velge en serviceavtale sørger vi for at hjertestarteren alltid er operativ, og de ansatte trenger ikke å bekymre seg for å holde kontroll på om den virker eller ikke.
24/7 overvåkning (valgfritt): Vi tilbyr også mulighet for kontinuerlig overvåkning via vår datasentral. Ved eventuelle feil vil vi umiddelbart bli varslet og iverksette nødvendige tiltak.
Arbeidstilsynets anbefalinger om hjertestartere
Arbeidstilsynet anbefaler at alle arbeidsplasser vurderer behovet for en hjertestarter, spesielt i virksomheter der det er høy risiko for alvorlige helsehendelser. Hjertestarteren bør være en del av bedriftens førstehjelpsutstyr, og det er viktig at ansatte vet hvor den er plassert og hvordan den brukes. Ved å ha en hjertestarter som er godt vedlikeholdt og kontrollert regelmessig, som gjennom vår serviceavtale, kan bedrifter øke sikkerheten og beredskapen på arbeidsplassen.
(Alle våre førstehjelpskurs inneholder trening på HLR og bruk av hjertestarter.)
Dette sier Arbeidstilsynet om krav til hjertestarter:
«Om verksemda avgjer å ha ein hjertestartar tilgjengeleg, til dømes på bakgrunn av ei risikovurdering, bør det etablerast rutinar for bruk, vedlikehald og opplæring. Tiltenkte brukarar bør òg ha fått opplæring i grunnleggjande hjarte-lungeredning.
Hjertestartaren bør registrerast i det offentlege hjertestartarregisteret (113.no). Då vert han synleg og tilgjengeleg for 113-sentralane og i appen Hjelp113.»
Enkel bestilling og vedlikehold:
Ved å velge en serviceavtale fremfor å kjøpe hjertestarteren selv, slipper bedriften bekymringer knyttet til vedlikehold og sikkerhet – og kan i stedet fokusere på å skape en trygg og effektiv arbeidsplass.
Kilder:
Helsedirektoratet
Norsk Standard
Arbeidstilsynet
ERC
Publisert av: Ann-Jeanette B. Larsen

