Med hjerte for de ansatte

Det handler om å være forberedt ved alvorlige hendelser som skader eller hjertestans.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

HJERTESTANS

Vet du hva du skal gjøre ved hjertestans?

Alle seriøse bedrifter forsikrer seg og sine ansatte grundig. Man vil jo være økonomisk trygg om noe skulle skje.

Av samme grunn sikrer man arbeidsplassen mot ulykker der det lar seg gjøre. HMS er ikke bare viktig – det er lovpålagt.

Det mange glemmer i det trygge og gjennomregulerte norske arbeidslivet, er å gjøre de ansatte i stand til å agere riktig når alvorlige hendelser inntreffer.  

Sekundene teller ved hjertestans

Hvis en ulykke skjer eller at en ansatt får et illebefinnende er det de første sekundene og minuttene som teller. Hva du og dine ansatte gjør i dette tidsrommet kan bety forskjellen på liv og død. Mange liv og livskvaliteter kan reddes ved at de som er nærmest den forulykkede vet hva de skal gjøre frem til ambulansepersonell ankommer. 

“Det er alltid bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe.”

Kunnskap redder liv
Mange har sikkert hørt uttalelsen “Det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe”

Med dette menes egentlig at – det er bedre å gjøre noe (selv om du gjør det litt feil) enn å ikke gjøre noe. Dette er forsåvidt riktig, men det er uansett mye bedre om man har den kunnskapen som trengs for å gjøre god og riktig førstehjelp.

Repetisjon er viktig
Selv man egentlig har god kunnskap om førstehjelp, er det slett ikke sikkert denne kunnskapen sitter når du trenger den.

Ved for eksempel hjertestans vil de aller fleste bli stresset. Man skal nemlig ikke nødvendigvis bare være i stand til å utføre kompressjon og innpusting. Man skal håndtere en situasjon med flere ofte stressede involverte; man må kanskje ta ansvar, ledelse og kontroll, sørge for at nødetaten blir varslet, at det er lett for dem å finne frem, eller å deligere noen til å trøste pasienten. 

Det er her førstehjelpskurs som repeteres hvert år vil være avgjørende for dine ansattes håndteringsevne. 

Vi i Blostrupmoen tilbyr bedriftsavtaler med kursing hvert år, regelmessig oppgradering av førstehjelpsutstyr og hjertestartere med serviceavtale. 

Alle bedrifter burde ta dette alvorlig  – like selvfølgelig som forsikringer og HMS.  

Den beste førstehjelpen er å være forberedt

At kunnskap redder liv, vet vi i Blostrupmoen er sant. Kombinasjonen med årlig trening og alltid operativ hjertestarter har hittil bidratt til at mer enn 50 liv er reddet blant våre kunder – og vi teller fortsatt.

Med Blostrupmoen får du alltid serviceavtale med alle kostnader inkludert. Vi kurser dine ansatte årlig slik at de får kunnskapen om førstehjelp og riktig bruk av montert utstyr på arbeidsplassen.

Hvilken løsning kunne passe for deg?
Fyll ut skjemaet under, så vil en av våre rådgivere hjelpe deg med å finne løsninger for din bedrift og dine ansatte.

hvordan bruke hjertestarter
En god serviceavtale kombinert med årlig kurs i førstehjelp og en god hjertestarter er en forsikring for din bedrift og dine ansatte.
Ambulanse kan være et stykke unna og da er førstehjelp på arbeidsplassen viktig.

Fakta om hjertestans i Norge:

  • I 2019 var det registrert 3715 hjertestans utenfor sykehus ifølge Hjertestansregisteret.
  • Mesteparten av hjertestans i Norge skyldes hjertesykdom f.eks hjerteinfarkt eller hjertesvikt
  • 84 prosent fikk hjerte- og lungeredning av tilstedeværende før ambulansen kom.
  • 15 prosent hadde fått tilkoblet en hjertestarter innen ambulansen kom.
  • 392 personer var allerede gjenopplivet og i live da ambulansen kom.

Hjertestarterregisteret ble dannet i 2017 av helseminister Bent Høie. Per 1.januar 2019 ble det registrert cirka 7200 aktive startere i Norge.

Les mer om hjertestans her

Les flere blogginnlegg

Denne nettsiden bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse.

Denne nettsiden bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse.